top of page
Search
Writer's pictureدنا

تدریس بازی محور، شیوه‌ای نوین در آموزش

Updated: Jun 15, 2021

روش تدریس با استفاده از بازی، جدیدترین راه آموزش محسوب می‌شود. این روش، با تحقیقات گسترده‌ای که بر روی کودکان در سطح جهان انجام داده است، موفق ترین نوع بشمار می‌آید.

در این سبک آموزش، معمولا با استفاده از مفاهیم بازی، می‌توان موضوعات درسی را به کودکان تفهیم کرد. آموزش بازی محور، معمولا در مقاطع پیش دبستانی و دبستان، بهترین بازدهی را دارا است. موفقیت این روش تاحدی است که بهترین نرم افزارهای آموزشی دبستان در دنیا، با بهره‌گیری از امتیاز روش تدریس به وسیله بازی، برنامه‌ریزی شده‌ است. مزایای فوق‌العاده بازی و آموزش، نظام آموزشی را دچار دگرگونی جذابی کرده‌ است که می‌توان نتایج آن را در آینده نه چندان دور مشاهده کرد.

در آموزش به سبک بازی محور، سناریویی سرگرم کننده برای تفهیم موضوعات مختلف به کودکان درنظر گرفته می‌شود. پس از تایید و بررسی سناریو بازی، روش تدریس بازی محور پیاده‌سازی می‌گردد. معمولا، آموزش دروس دبستان، بدون دارا بودن چنین امتیازی، چندان کارآمد نیست؛ زیرا از پتانسیل فوق‌العاده آموزش بازی محور، در آن استفاده نشده است.

همان‌طور که می‌دانید، کودکان از دنیایی مملو از بازی و سرگرمی وارد فضای آموزشی می‌شوند. مقاومت آن‌ها در مقابل فضای خشک و بدون بازی در مدارس، اصلی‌ترین علل کاهش یادگیری در مقطع پیش دبستانی و دبستان است. آموزش بازی محور، با استفاده از مفاهیم سرگرم کننده، شکل و فرم خشک فضای آموزشی را کاهش می‌دهد و کودک با ذوق و شوق، میل زیادی به یادگیری پیدا می‌کند. همین موضوع، اصلی‌ترین علت موفقیت روش تدریس به کمک بازی است.

کودک بدون بازی و بازیچه مانند ماهی بدون آب است. از نظر حیات‏‌شناسی، بازی وسیله سلامت جسم و پرورش حواس است. زیست‏‌شناسی نیز بازی را برای رشد اجتماعی و تکامل موجود زنده لازم می‏‌شمارد، جامعه‏‌شناسان بازی را برای رشد اجتماعی کودکان ضروری می‏‌دانند و به نظر روان‌شناسان بازی فعالیت منحصر به فرد آدمی است.

یادگیری بازی محور، از رویکردهای نوین مقوله یادگیری است که در آن با رجوع به مفهوم کودکی کردن، یادگیری را کسب تجربه از جنبه‌های گوناگون بازی تعریف می‌کنند. در این رویکرد، بازی ابزار یادگیری است، زیرا یادگیری (ایجاد تغییر پایدار در رفتار) بر تجربه استوار است و برای کودک مطمئن‌ترین ابزار کسب تجربه، بازی است. کودکان در خلال بازی‌هاى آموزشى، به مفاهیم ذهنی جدیدی دسترسی پیدا می‌کنند و مهارت‌های بیشتر و بهتری را کسب می‌کنند. آنان به کمک بازی تجارب ارزنده‌ای به دست می‌آورند. در حین بازی مطالب آموختنی، بدون فشار و با میل و رغبت فرا گرفته می‌شوند. یادگیری مبتنی بر بازی لزوما نوعی بازی ویژه یا رسمی نیست و می‌تواند در بستر زندگی روزمره و در غالب فعالیت‌های روزانه کودکان اتفاق بیفتد. تنها نیاز است بزرگسالان، اعم از والدین یا مربیان، بیاموزند در شرایط مختلف چگونه به نیازها و سلایق کودکان پاسخ دهند. یادگیری مبتنی بر بازی در محتوای فرهنگی هر خانواده، شهر یا کشور اتفاق می‌افتد و انواع مختلف بازی ممکن است در فرهنگ‌های مختلف ارزش‌های متفاوتی داشته باشد. در عین حال، فرصت‌های یادگیری برای کودکان نوپا در خانه بسیار زیاد است و با کمی دقت و خلاقیت، می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. فراموش نکنید تنها ذهن شماست که برایتان محدودیت ایجاد می‌کند، این محدودیت‌ها را در ذهن خود کمرنگ کنید.

در نهایت، چنانچه در میان بازی، هر دوی شما احساس کردید از آنچه در حال انجام آن هستید لذت می‌برید، خوشحال باشید و بدانید کارتان را به‌درستی انجام می‌دهید.

0 comments

Comments


bottom of page